Første del af vores sommerferie går i år til Sverige - nærmere bestemt til Småland og skærgården. Vi har booket 8 dage på Lysingsbadet i Västervik.

Da det er en rigtig ferie og ikke bare en weekendtur har vi lavet beskrivelsen af turen som en dagbog. De enkelt billeder inde i teksten kan ses i stor størrelse ved at klikke på selve billedet (det åbner i et nyt vindue). Til sidst er der et link til en hel samling af billeder i fotoalbummet.
Lørdag d. 31. juli 2010
Vi har ventet længe og glædet os længe til det blev vores tid til at holde sommerferie. Men nu er ferien her og her til morgen er det afgang til Sverige og skærgården.

Det meste blev pakket og gjort klar fredag aften så lørdag stod vi op til normal vækkeurs tid. Morgenmaden blev klaret, Sophus fik sin runde og det sidste kom i vognen; alle klar til afgang lidt i 8. Foran os ligger en tur på ca. 430 km. øst-nord-øst gennem Sverige til Västervik og Lysingsbadet ved skærgården i det østligste og nordligste af Småland.

Bro og det hele blev passeret (med abonnement og brobizz koster det ikke alverden – 286,- DKK hver vej med campingvogn).
Turen tværs over Sverige forløb uden problemer – vi gjorde et enkelt stop på en rasteplads for lige at strække benene. Vejret var også fint – på trods af, at vejrudsigterne i dagene op til ferien havde været noget usikre, med meget regn; det var det ikke: Vi kørte i fin solskin, et par og tyve grader - perfekt rejsevejr.

Vi ankom lidt i to og via det udlevere kort over pladsen (som er stor – over 700 parceller) fandt vi vores plads i anden række lige ud til skærgården; hel perfekt plads. Gik straks i gang med at få forteltet rejst og pløkkerne slået i klippen… Det er altså lidt lettere i blød dansk muldjord end i svenske klipper! Frokosten (eller lunch – nu er vi jo i Sverigedevil) blev lidt sen, men ikke mindre tiltrængt, da det var noget tid siden vi fik morgenmad – og efter at have rejst forteltet var vi faktisk gået lidt sukkerkolde.
Gik en runde i den del af pladsen som vi ligger på og slappede derefter lidt af ved vognen.
For at lette det lidt for os selv havde vi lavet aftensmaden hjemmefra til den første dag; frikadeller med hjemmelavet kartoffelsalat – og så et glas køligt rosevin. Jo nu er ferie begyndt.
Vi sluttede dagen af med en gåtur ud på broen til de små skærgårdsøer lige ud for vores plads; smuk udsigt, dejligt vejr og skøn natur.

Søndag d. 1. august 2010
Vågnede kl. 7:30 (alle inkl. Sophus – så han er så småt ved at gå i ”ferie mode”). Dejlig med en god nats søvn. Vejret er fortsat fint med solskin og dagtemperatur på ca. 22 °C – så meget for vejrudsigter…
Morgenbrødet blev købt i supermarkedet på pladsen og nydt i forteltet.
For at se pladsen og lære den at kende gik vi en lang tur rundt på området. Som sagt så er pladsen stor og ligger helt ud til skærgården. Det er dog lagt fra alle pladser som ligger med udsigt; en del ligger bagved og har ikke engang kik til vandet. En stor del af de gode pladser med udsigt tilhører helt tydeligt fastliggere; ikke et ondt ord om dem, men det er meget bombastisk når det er indrettet med >7 meter vogn, 3-3½ meter dybt fortelt og træterrasse – det er helt anden udgave af campinglivet; minder langt mere om et sommerhus. Til gengæld er det tydeligt at vi er Sverige for her er rigtig mange Kabe vogne – i alle aldre.
Nå, men vi skulle have købt lidt ind og derfor galt det en tur i ICA for lige at få fyldt køleskabet op til de næste par dage.
Aftensmaden blev til spyd på grillen med resterne af kartoffelsalaten fra i går plus en salat.
Nok en aftentur på skærgårdsøerne – nu er Sophus efterhånden ved at være dus med broerne og han syntes det er super at hoppe rundt på klipperne – og vejret er faktisk helt sydlandsk med aftentemperatur over de 20 °C, vindstille – så det er altså utrolig smukt når man ser sig omkring.

Mandag d. 2. august 2010

Sophus bliver ved med at sove længe… stod igen i dag først op kl. 7:30 (og det var vist endda kun modvilligt da Kasper stod op).
Jeg startede dagen med sin løbetræning – skal være med i DHL løbet d. 31/8 så et minimum af grundform skal opbygges – hm!)
Vejret var her til morgen lidt mere lumsk end de foregående dage, så vi besluttede os for at se lidt på de outlet’s der ligger tæt på pladsen. Det betød af Kasper bl.a. fik købt sig en ergonomisk hovedpude!
Ellers gik dagen med hygge og afslapning; vi skal ikke glemme at vi er på ferie!
Aftensmaden: Marineret svinebov på grillen med kartoffelrösti.
Og så kom den lovede regn til aften – ikke meget, men dog alligevel nok til at vi droppede den store aften gåtur og i stedet fik set lidt TV.

Tirsdag d. 3. august 2010
Der var lovet heldagsregn så vi tog en tur til Norrköping – en tur på godt 100 km hver vej). Vi ville bl.a. finde en forretning hvor vi kunne købe en ny håndstøvsuger – vores gamle var der ikke meget sug i mere!
Turen til Norrköbing af E22 er ikke specielt spændende – det skulle da lige være at vi gjorde holdt ved et tøj og skoudsalg i en lade, hvor vi fik købt 3 par sko til ”ingen” penge!
Centrum af Norrköping var lidt trist i regnvejret – kun Sophus kunne more sig over en gademusikant (harmonika) – det var en køn koncert de to kunne lave sammen…!!!
Vi gjorde derfor stop i et indkøbscenter i udkanten af byen; her kunne bilen stå under tag, så Sophus kunne vente i den uden problemer. Spiste lunch på en restaurant (”Rakkmunk m/flæsk og tyttebær” – så bliver det ikke meget mere svensk).
Tilbage i Västervik kl. 15:30 – og her havde det ikke regnet, selvom det dog havde været overskyet hele dagen.
Ovenpå det ret store lunch blev det en let omgang aftensmad: Tacoskaller!

Onsdag d. 4. august 2010
I nat kl. 2 begyndte regnen – og blev ved næsten uafbrudt til kl. 9 (og det høres meget tydeligt på taget af en campingvogn). Ikke desto mindre bliver Sophus ved med at sove længe – nu er kl. over otte inden han vågner (efter at have sovet uafbrudt i 10½ time; jo det er hårdt at være på ferie).
Da det nu klarede op – og vejrudsigten melder fint vejr de næste 3-4 dage – besluttede vi os for, at ville genopleve nogle af barndoms historier og besøge Astrid Lindgreens Verden i Vimmerby (60 km. herfra).
Det var en stor skuffelse – af flere årsager. Dels var vi klart udenfor målgruppen (entydigt er det småbørnsfamlier), dels var der rigtig mange mennesker – og endelig tog de 300 SEK per person plus 40 SEK i parkering. Vi var der i 1 ¾ time – så havde vi set det; vi savnede en rød tråd, samt mere performance og underholdning ude blandt publikum. Havde forventet at vi ville blive mere en del af Astrid Lindgreens Verden.
En anden ting som undrede mig, var at det er første gang jeg har været i en temapark, hvor så mange børn græder og hyler! Jeg tror det er et udtryk for at forældrene er i vildrede og ikke får det de forventer – beklager, men det var altså vores oplevelse; specielt kedeligt da jeg altid har syntes (og stadig gør) at Emil fra Lønneberg og i særdeleshed Brødrene Løvehjerte er dejlige og gode historier!
Gjorde holdt på vejen hjem på en vejcafé for at spise lunch – rødspætte. Tilbage i vognen midt på eftermiddagen, hvor Kasper så fik plukket nok en omgang blåbær (han er helt manisk med det)!
Gik en eftermiddagstur hvor Sophus kom i vandet – og vi tobenede soppede! Aftensmaden blev en hakkebøf på grillen med bacon, kartofler og salat.
Aften tur til informationen da vi (selvfølgelig) skulle have dagens is, men også købe billet til skærgårdsbåden – med den fine vejrudsigt for torsdagen så ville vi på en tur.

Torsdag d. 5. august 2010
Sophus sover stadig længe – og det gør vi så også! Vejret var som lovet, så vi ser frem til turen til Hasselö.
Vi står parat ved broen 10 minutter før afgang og hejser semaforen – og kan se båden (M/S Tjust) ude ved Gränsö Slot. Sophus var først ikke helt stolt ved at komme ombord – de uvante lyde m.m. gjorde ham lidt skræmt. Samtidig stiger vi også på ved 3. stop så derfor er der kun plads i salonen nederst (lige over motoren). Men det gik og gennem vinduerne kunne vi se små og store klippeøer glide forbi – det her er rigtig svensk!
Efter tre kvarters sejlads ankom vi til Hasselö lidt over elleve. Vinden var behagelig og temperaturen lå på et par og tyve grader, så vi besluttede os for en god land gåtur rundt på øen, ca. 5 km. i kuperet terræn (samtidig sørgede den lette brise også for at holde myggene væk; det blev kun til et par stik til mig).
Var også entur omkring Hasselö By – her er ca. 30 fastboende i dag (i slutningen af 1800-tallet var der over 300 fastboende og skole for de omkringliggende skærgårdsøer). Her er flot og rigtigt kønt – specielt når vejret er som i dag – men jeg tror nu nok jeg ville få udpræget ø-kuller hvis jeg skulle være her i længere tid!
Tilbage ved Hasselö Strand var det tid til lunch. Det blev en gang røget laks m/kartofler og en ”Sik-rulle” (Sik = Helt – fisk af laksefamilien); begge dele dejligt og et let måltid midt på dagen. Derefter brugte vi de sidste halvanden time til badning (jeg var i til livet – og Sophus var helt i), ellers solbadning på stranden.
På sejlturen hjem fik vi plads på soldækket – om det var derfor eller bare fordi Sophus var så træt efter traveturen ved jeg ikke, men han havde ingen problemer med at falde til ro og sad flere gange bare med snuden ud over rælingen og lod vinde blæse ham lige ind i hovedet. Hjemme igen ved vognen kl. 16;30 – og så lige et hurtigt smut i Willy’s for at supplere lidt op i køkkenet.
Aftensmaden stod på korv med baconsvøb, kartoffelsalat og salat. Blev enige om, at fredag skal vi bare slappe af; det er trods alt ferie vi er på.

Fredag d. 6. august 2010
Jeg tror den er god nok; vi kører Sophus hårdt her i ferien: I dag stod han først op kl. 8:45! Så vi tog også en stille start på morgenen. Dog bortset fra dagens løbetur – jeg er nu oppe på 3 minutters gang – 3 minutters løb – 3 minutters gang – 2 minutters løb – 3  minutters gang; programmet siger jeg ikke må forcere opbygningen; men kan dog mærke forskel fra starten og begynder nu at tro på, at det nok skal lykkes at gennemføre DHL stafetten.
Som vi var blevet enige om i går stod den på afslapning i dag. Det vil for Kaspers vedkommende sige plukning af blåbær (nu er fryseren fyldt op) og jeg fik vasket noget tøj; brug af vaskemaskine og tørretumbler er med i prisen, man skal bare selv have sæbe med, så vi kan lige så godt bruge muligheden.
Sophus har også nydt at det ikke har krævet store kræfter i dag – han har sovet i et køligt hjørne af forteltet det meste af dagen; hvor vejret for øvrigt har været flot med endnu en dag med masser af sol og varme. Vi har været heldige på trods af de meget dårlige vejrudsigter som var i dagene før vi tog af sted.
Til aften fik vi laksesteaks på grillen (krydret a’la Kasper), det sidste af rosevinen – og så en fin aftentur på klipperne og op efter dagens is!

Lørdag d. 7. august 2010
Sidste dag i Sverige. Morgenmad og planlægning af dagen – vi skulle lige have de sidste bestillinger købt (anti-myg m.m.) – og da vejret i dag ikke var det bedste med byger som går og kommer brugte vi 1½ time i diverse byggemarkeder i Västervik. Dog uden at købe noget; vi fandt ganske simpelt ikke noget vi manglede.
Tilbage ved vognen måtte vi konstatere at det ikke ville blive tørvejr så længe at forteltet kunne pakkes ned tørt! Så da bygerne holdt en lille pause gik vi i gang – side- og forstykker blev afmonteret, det er nemmere hjemme når det hele skal ud og tørre at de ikke er lynet på! Nå – men det skal jo nok blive tørt på et tidspunkt!
Vi havde besluttet at den sidste aften ville vi spise på pladsens restaurant (Restaurant Taste). Kasper valgte en omgang revelsben m/pommes frites og hvidløgsdressing – jeg tog en flæskefilet m/kartoffelbåde og bearnaise! Tja – ikke videre prangene! Kasper måtte sende sin portion ud igen da det var koldt (pommes friterne var kolde!) og min flæskefilet var 4 små stykker svinemørbrad! Da vejret så desværre fortsat var lidt gråt valgte vi at tage aftenkaffen i vognen og satte samtidig en DVD på – det var ikke til den store farvel gåtur i skærgården!

Søndag d. 8. august 2010
Hjemrejsedag! Vi har det faktisk altid sådan når vi er af sted, at den dag vi skal hjem vil vi egentlig bare af sted. Så morgenmaden blev klaret og vognen tjekket og ”forseglet”.
Vi er rigtig glade for moveren – det gør det meget nemmere at koble på (og af) på alle pladser vi hidtil har været på.
Så da kl. var 9:50 trillede vi ud fra Lysingsbadet og satte kursen mod Danmark. Foran ligger nu 426 km af samme rute som på vejen ud – d.v.s. Västervik – Vimmerby – Växjö – Höör – Malmö – Kastrup – Hvidovre.
Vi gjorde et enkelt stop ved søen ”Innaren” lidt nord for Växjö – men ellers var det hjem i et stræk; vejret var bestemt heller ikke til de store oplevelser. Støvregnen i Västervik blev til mere og mere permanent regn efterhånden som vi nærmere os Danmark.
Vi var hjemme i Hvidovre kl. 16. Her kunne vi konstatere at det indtil da var blevet til 16 mm. regn (og til aften har vi rundet de 23 mm), så som Kasper siger så behøver vi da ikke at vande haven i dag!
En god ferie i den svenske skærgård er slut – det er bestemt ikke sidste gang vi skal til Sverige.